2011. október 9., vasárnap

Jonesborough, második nap

(Egész nap jegyzetelek, nem mintha felejthetőek lennének az események, épp ellenkezőleg, az ember mindenkire egyszerre próbál emlékezni és este tíz után már nehéz értelmesen fogalmazni...)

A pénteki kóstolgató után (heheee milyen jó szót találtam az OLIO-ra, mi?!) eljött az ideje, hogy mindenki letegye a voksát a kedvencei mellett, és jó kiskutya módjára kövesse őket az egész órás fellépésekre. Az osztály csoportokra bomlott, mindenki a saját ízlése szerint. Sara és én a kedves csíkos Tent on the Hill-ben kezdtünk, Megan Hicks műsorával.
Megan Hicks új a Fesztiválon; mint utóbb kiderült, látatlanban már ismerjük egymást. Azért választottuk őt reggelire, mert a műsorfüzet európai tündérmeséket ígért. Bevallom, kicsit szkeptikus voltam a témával kapcsolatban, mert elég tág fogalom, és tegnap már volt egy kevéssé szerencsés találkánk Hamupipőkével; de a kísértetsztorikra emlékezve Megan nagyon szimpatikusnak tűnt, mint személy és mint mesemondó, szóval engedtem a cím csábításának. Nem bántam meg.
Megan, egyszerre elegáns és rettenthetetlen, három történetet mesélt egy óra alatt: a bátor Molly Whuppie és az óriás történetét; a Széttáncolt cipellőket (bizony bizony; megvolt a reggel első kislányos visongása) és végül egy sztorit amit sose hallottam még, egy halászról és az ördögről, és tette ezt olyan jól, hogy azonnal beleszerettünk a sztoriba is meg a mesemondóba is. Dögös, ez a jó szó a hölgyre. Állva tapsolt az egész közönség, mire Megan meghatottan elpityeredte magát. Szoktatni kell a fellépőket a Fesztiválhoz...
Jóllakva népmesékkel kiültünk Sarával egy füves domboldalra napozni, és mesemondói jövőnket tervezgettük. Jó látni, hogy nem csak én vagyok vállalhatatlanul lelkes az egész hétvégével kapcsolatban. Úgy tűnik, a többiek is jobbra-balra váltogatják életük hátralévő részét aszerint, hogy éppen kit hallottak mesélni. Ez a szép az egészben.
Meg az, ami közvetlenül ezután következett: Dolores Hydock, és a híres-hírhedt Eglamore és Cristobel. Már a gondolattól tócsává olvadtam a padlón, hogy megint hallhatom. Intravénásan volt szükségem egy újabb élő Dolores-előadásra. Komolyan.
Eglamore and Cristobel, mint mindig, most is tökéletes volt. Nevettünk; sírtunk; nevettünk; levegő után kaptunk. Az idő jó részében a többi ember arcát figyeltem; én már ismertem a történetet, és voltak pillanatok, amikor látni akartam az arcukat. Megérte. Ezúttal élőzene is volt, három reneszánsz zenész képében, amitől csak még jobb lett az egész. Tíz centivel a föld felett lebegve hagytam ez a sátrat egy órával később, egy jóllakott óvodás és egy frissen beszívott hippi elégedett vigyorával az arcomon. Egy reggelen belül másodszor volt vastaps; abban a pillanatban, hogy elhangzott az utolsó mondat, egy emberként szökkent talpra kétezer ember, és a visítás lebontotta a sátrat.
Nos, ezek után szükség volt egy kis pihenőre; menetrend szerint átvettem a sátrunkat az előttem lévő önkéntestől. A tanszék üzemeltet egy kicsi sátrat minden fesztiválon, ahová bejöhetnek az emberek és kérdezhetnek a programról meg a suliról meg vehetnek pólókat vagy elvihetnek egy ingyen szórólapot. Nagyon sok érdekes ember állt meg a sátornál, kérdéseket tettek fel, bemutatkoztak, jókat beszélgettem velük. Néhányan a program iránt érdeklődtek; mások már megcsinálták a diplomát és megálltak köszönni; volt, aki csak beszélgetni akart; sőt, felbukkant két magyar is, akiket ismerek a Fulbrighton keresztül. Beszélgettem a szomszéd sátorban a Mesemondó Szövetséget képviselő kedves hölgyekkel si jó sokat. Nagyon jópofa két óra volt.
Amikor megérkezett Joel, hogy felváltson, Sarával elmentünk fagyira vadászni. A sorban összeismerkedtünk egy szolgálaton kívül lévő Mikulással, és addig beszélgettünk (hosszú sor volt) míg végül megvette nekünk a fagyinkat. Ennyit Jonesborough-ról.
Az ebédszünet végeztével ismét szabad voltam, és visszamásztunk a dombtetőre. A Tent on the Hill már dugig tele volt, sőt, a sátor határain kívül is fürtökben lógtak az emberek, hogy lépni sem lehetett tőlük: Clare Murphy ír meséire várt az egész tömeg. Beleértve minket is. Addig furakodtunk, míg sikerült két remek ülőhelyet találnunk magunknak.
Clare hófehér ruhában lépett színpadra, hófehér kendővel a vállán, lazán feltűzött hajjal, arany színű pántokkal a két karján, csodás mesemondó ötvözetként egy görög istennő és egy kelta tündér között. Sutba dobta az afrikai népmeséket és az ír történeteket; ideje volt előrukkolni a kelta mitológiával. Elsőként Balor és Lugh legendáját mondta el, annak minden gusztustalan részletével én fenséges csatajelenetével együtt. Másodjára jött Cú Chulainn gyermekkora, és itt már tudtam, hogy mi lesz a harmadik; mégis sikerült felvinnyognom amikor bejelentette. Azt mondta, az írek szerint, ha Finn Mac Cool nevét nem emlegetik fel legalább egyszer egy nap, vége lesz a világnak. Hát, tettünk róla, hogy ne legyen. A történet: Oisín születése. A többit már tudjátok. Sara kiskanállal vakart össze a padlóról. Fiúk, ezt nem tudjátok überelni. They don't make men like that anymore.
Clare nagyon jó mesemondó; nem csak a történeteihez ért nagyon, hanem remek színész, millióféle hangja van, és nagyon kifejező gesztusai. Napokig tudnám nézni a színpadon. Ez, meg az, hogy a környéken gyakorlatilag mindenki az írektől származtatja magát, együtt tett róla, hogy szétvesse a sátrat a lelkesedés. A harmadik álló vastaps egy napon belül.
A mese végeztével leszaladtam a domboldalon a Központba; speckó hiper szuper különleges V.I.P meghívóm volt a zárt körű partira (annyira, hogy biztonsági őrök álltak az ajtóban, nem viccelek). Minden Fesztiválon rendeznek egy ilyet fellépők és támogatók részére, de mivel mostanra Jimmy Neil gyakorlatilag a saját bevallása szerint adoptált engem, a mesék és a sátorműszak közötti fél órában beengedtek engem is. A Központ rendezvénytermében és a kapcsolódó teraszon asztalok álltak roskadásig zártkörűparti-kajával (eper, süti, sajt, ilyenek), és velem egy időben kezdtek szállingózni a mesemondók is. Jimmy Neil bemutatott mindenkinek, akit eddig még nem ismertem; fel-alá cirkáltam, mindenkivel beszélgettem egy keveset, névjegykártyákat cserélgettem emberekkel, lelkesedtem a kedvenc fellépőimnek, megismerkedtem a Connecticut fesztivál szervezőivel, akik meghívtak fellépni, és beszélgettem egy fickóval a NASA-tól aki iskolai mesemondásokat szervez. Nagyon termékeny fél óra volt, mielőtt Hamupipőke módjára le kellett lépnem, átmászva a terasz szalmabálákból épített korlátján. Kezdődött az esti műszak.
A beosztásunk a Library Tent-hez szólt. A legendás, utánozhatatlan és nemrég elhunyt Ray Hicks fia, Ted Hicks mesélt valódi helyi Appalache-i Jack meséket. Legendás és utánozhatatlan apjához hasonlóan egy mukkot se értettem a beszédéből, akárhogy próbálkoztam. Kicsit szomorú volt az egész, a sátornak a fele se telt meg, és láthatóan a közönségnek is baja volt a szövegértéssel, bár volt egy kb. száz fős kemény mag, akik nagyon lelkesek voltak. Ted Hicks nagyon beteg, tolószékben van és nagyon gyenge is, de ő az utolsó a családban, aki őrzi még a mesemondó hagyományt. Jó volt hallani.
Az elkövetkező másfél órában nem volt mesélés a sátorban, így aztán el lettünk engedve vacsorázni. Nagyfőnök éppen partit tartott a házában a dombtetőn az összes jelenlegi és valaha volt tanítvány számára; tele volt emberekkel a ház. Sarával berohantuk egy mennyei szendvicsre és egy röpke csevejre; melegedtünk egy kicsit a nappaliban, majd visszakocogtunk a domb aljába a sátorhoz. Még hátra volt az esti előadás.
A zenés műsort fogtuk ki estére. Ed Stivender egy Jack mesét mesélt (a kedvencemet a repülő hajóval) sok humorral és némi zenével; még mindig nagyon cuki, előadás után oda is mentem hozzá beszélgetni egy kicsit. Angela Llyod is valami zenés dolgot csinált, de nem láttam, mert elmentem a főhadiszállásra forró csokiért, és nem siettem vissza. Újabb elméletem van a hölgyről: kicsi gyerekekre szakosodott. Hmm.
A trió harmadik tagja David Holt volt, blues és country zenész, aki vegyesen mesélt és énekelt. Utóbbi mindenkit levett a lábáról, beleértve engem is. Este tízkor jó dolog a meséléshez a blues.
Ennyi fért bele a mai napba. Iskolabuszra szálltunk, hazajöttünk. Holnap még rengeteg mese vár ránk...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése